لوگو دکتر پرند عسگری
Search
Close this search box.
بی اختیاری ادراری استرسی

بی اختیاری ادراری استرسی

مواجهه با بی اختیاری ادراری استرسی با نگرانی و اضطراب همراه است. گاهی اوقات این اضطراب به حدی شدید می‌شود، که افراد را از مراجعه به پزشک و درمان باز می‌دارد. باید توجه داشت که تأخیر در درمان ممکن است، شدت عوارض را افزایش دهد و به فرد آسیب بیشتری وارد نماید.  بنابراین، بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. ذکر این نکته ضروری است که تشخیص بی اختیاری ادراری استرسی ممکن است از طریق تست نوار مثانه صورت گیرد و پس از تشخیص قطعی، درمان آغاز شود. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح این عارضه و علل و درمان آن بپردازیم.

بی اختیاری ادراری استرسی چیست؟

بی اختیاری ادراری استرسی چیست؟

یکی از انواع رایج بی اختیاری ادرار، بی اختیاری ادراری استرسی است. در این عارضه به هنگام خندیدن، سرفه کردن یا حرکات ورزشی، قطرات ادرار از مثانه خارج می‌شود که لباس را آلوده می‌کند. این موضوع باعث ایجاد احساس ناخوشایند در فرد می‌شود و زندگی روزمره او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.  در این شرایط فرد به فکر درمان این عارضه می‌افتد. از جمله عواملی که بر این نوع بی اختیاری ادرار تأثیر می‌گذارد، بارداری است. زنان در طول دوره بارداری به‌صورت مکرر با این مشکل مواجه می‌شوند که این امر در این دوره طبیعی است. لازم به ذکر است که این عارضه پس از پایان دوره بارداری زنان، به حالت عادی باز می‌گردد.

علائم بی اختیاری ادراری استرسی

برخی از علائم شایع بی اختیاری ادراری استرسی عبارتند از:

  •  ادرار کردن ناخواسته هنگام فعالیت‌های فیزیکی: این افراد معمولاً هنگام سرفه، عطسه، خندیدن یا ورزش کردن دچار ادرار کردن ناخواسته می‌شوند.
  •  نشت ادرار در مقادیر کم:  این نشت ادرار معمولاً به مقدار کم بوده و افراد احساس ادرار کردن کامل ندارند.
  • عدم احساس نیاز به ادرار کردن قبل از نشت ادرار: بیماران معمولاً قبل از نشت ادرار، احساس نیاز به ادرار کردن ندارند.
  • نداشتن درد یا سوزش هنگام نشت ادرار:  در بی اختیاری ادراری استرسی، فرد درد یا سوزش هنگام نشت ادرار ندارد.
  •  تأثیر بر کیفیت زندگی:  این مشکل می‌تواند باعث محدودیت در فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی و جنسی شود.

علت بی اختیاری ادراری استرسی

عوامل مختلفی می توانند باعث بی اختیاری ادراری استرسی شوند. برای زنان، شایع ترین علت بارداری و زایمان است. مردان ممکن است پس از پروستاتکتومی دچار بی اختیاری استرسی شوند. چاقی خطر نشت ادرار را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

سایر عوامل قابل توجه برای این مشکل عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  •  جراحی لگن
  • یبوست مزمن
  •  مصرف نوشیدنی‌های گازدار
  • شرایط پزشکی
  • درد مزمن لگن
  • کمر درد
  •  افتادگی اندام لگن
دکتر بی اختیاری ادراری

بیشتر بخوانید : دکتر بی اختیاری ادراری

درمان بی اختیاری ادراری استرسی

ما در این زیر به برخی از متداول‌ترین روش‌های درمان بی اختیاری ادراری استرسی می‌پردازیم.

  • زمان مصرف مایعات : اغلب افراد بر این باورند که درمان این مشکل تنها با مصرف دارو انجام می‌شود؛ اما باید توجه داشت که یکی از روش‌های درمان این مشکل، مربوط به مصرف مایعات است. در این نوع درمان، پزشک از فرد درخواست می‌کند که زمان مصرف مایعات را کنترل نماید. باید توجه داشت که کنترل مصرف مایعات نباید به گونه‌ای باشد که فرد دچار کم‌آبی شود.
  • دارو درمانی : یکی دیگر از روش‌های درمان این عارضه، تجویز و مصرف دارو است. پزشک در برخی موارد برای کنترل بی اختیاری ادراری استرسی داروهای خاصی تجویز می‌کند. باید توجه داشت که مصرف این داروها ممکن است موجب بروز حالت تهوع در فرد شود.
  • تغییر سبک زندگی : تغییرات در سبک زندگی می‌تواند در کنترل و درمان این مشکل مؤثر واقع شود. به عنوان مثال، ورزش کردن یکی از روش‌های موثر در کنترل این بی‌اختیاری است.
  • جراحی:  در صورتی که این عارضه با شدت بیشتری همراه باشد، ممکن است پزشک جراحی را به عنوان بهترین روش درمانی در پیش گیرد.

بیشتر بخوانید : درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

تشخیص بی اختیاری ادراری استرسی

پزشک برای تشخیص بی اختیاری ادراری – استرسی از شما می‌خواهد که توضیح دهید چه عواملی باعث نشت ادرار در شما می‌شوند. در برخی موارد برای تشخیص بهتر، ارائه یک نمونه ادراری میانی ضروری است. به این معنا که پس از بیرون‌ریختن پیشاب، بخش میانی ادرار را در یک ظرف استریل جمع‌آوری می‌کنید تا از نظر وجود باکتری یا سایر نشانه‌های عفونت پزشک آن را بررسی کند.

در برخی موارد پزشک توصیه می‌کند زمان و شرایط نشت ادرار را یادداشت کنید. روش های دیگر تشخیص این عارضه شامل سیتوگرام،  سیستوسکوپی و آزمایش یورودینامیک هستند.

در نهایت توصیه‌هایی قبل از جراحی

قبل از عمل جراحی برای رفع این عارضه، ارزیابی دقیق لازم است و در این راستا انجام تست یورودینامیک (نوار مثانه) یک اقدام ضروری محسوب می‌شود. این تست برای تمایز بین انواع بی اختیاری ادراری استرسی و انتخاب بهترین نوع عمل برای بیماران در نظر گرفته می‌شود.  بدون انجام این تست، احتمال شکست جراحی به مقدار قابل توجهی بالا است. قبل از جراحی، جراح باید با انجام معاینه دقیق، پرولاپس‌های لگنی را نیز بررسی نماید. اگر بیمار علاوه بر بی‌اختیاری ادراری، افتادگی مثانه، رحم و یا رکتوم داشته باشد، باید هم‌زمان با جراحی بی‌اختیاری ادراری، پرولاپس‌ها نیز ترمیم شوند.

سؤالات متداول

آیا به غیر از دستگاه پساری، روش‌های دیگری برای درمان بی اختیاری ادراری استرسی وجود دارد؟

بله!!!! تعدادی لوازم وجود دارند که بعد از تأیید و تجویز توسط پزشک، فرد می‌تواند از آن‌ها استفاده نماید. این دستگاه‌ها مانند تامپون عمل کرده و از نشت ادرار جلوگیری می‌کنند.

آیا درمان بی اختیاری ادراری استرسی با روش بازآموزی مثانه امکان‌پذیر است؟

بله!!!!!! باید توجه داشت که یکی از راه‌های درمان این عارضه بازآموزی مثانه است که در این راستا پزشک برنامه‌ای برای دفع ادرار به بیمار پیشنهاد می‌دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که به مشکلات مربوط به بی اختیاری در ادرار مبتلا شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر پس از گذشت ۶ هفته هنوز با مشکلات مثانه‌ای مواجه هستید، بهتر است بدون تأخیر به پزشک مراجعه کنید تا مشکلات شما حل شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *