لوگو دکتر پرند عسگری
Search
Close this search box.
بی اختیاری ادراری در بارداری

علت بی اختیاری ادراری در بارداری و درمان

بی‌اختیاری ادراری در بارداری یکی از مشکلات شایعی است که برای زنان در طول این دوره باعث نگرانی می‌شود و بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر خواهد داشت. بی‌اختیاری ادراری در دوران حاملگی به دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، فشار زیاد بر مثانه به دلیل رشد رحم و …. رخ می‌دهد.

در این مقاله، به بررسی علل، علائم و مدیریت بی‌اختیاری ادرار در دوران بارداری می‌پردازیم و همچنین، راهکارها و تکنیک‌هایی که می‌توانند به کاهش این مشکل کمک کنند را بیان خواهیم کرد.

بی اختیاری ادراری در بارداری چیست؟

بی اختیاری ادراری در بارداری چیست؟

بی‌اختیاری ادراری در بارداری به ناتوانی در کنترل ادرار گفته می‌شود که معمولاً به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن زنان اتفاق می‌افتد. این وضعیت اغلب به دلیل فشار اضافی که رحم در حال رشد، به مثانه وارد می‌کند. بی‌اختیاری ادراری در بارداری یا به حالت استرسی بوده و یا به حالت احساس ناگهانی و شدید نیاز به دفع ادرار نمایان می‌شود. برخی از زنان ممکن است در طول دوران بارداری با مشکلات بیشتری مانند اختلالات عضلات کف لگن مواجه شوند که می‌تواند بی‌اختیاری ادراری را تشدید کند.

🔗بیشتر بخوانید : بی اختیاری ادرار اضطراری

علت بی اختیاری ادراری در بارداری

بی‌اختیاری ادراری در بارداری عمدتاً ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن خانم باردار است، اما به طور کلی دلایل متعددی باعث بروز آن می‌شود. در ادامه برخی از علل ایجاد این نوع بی اختیاری را برای شما ذکر خواهیم کرد.

  •  با پیشرفت بارداری و رشد جنین، رحم بزرگتر شده و فشار زیادی بر مثانه وارد می‌کند. این فشار گاها باعث نشت ادرار می‌شود، به‌خصوص هنگام انجام فعالیت‌ هایی مانند سرفه، عطسه، خندیدن یا ورزش کردن نیز بیشتر این مورد احساس می‌شود.
  • هورمون‌ های بارداری، به‌ ویژه پروژسترون، می‌توانند باعث شل شدن عضلات از جمله عضلات کف لگن شوند. این امر می‌تواند توانایی مثانه برای نگه داشتن ادرار را کاهش دهد.
  •  عضلات کف لگن به دلیل وزن اضافی جنین و تغییرات هورمونی در ماه های آخر بارداری نیز ضعیف می‌شوند. عضلات ضعیف ‌تر نمی‌توانند به خوبی از مثانه حمایت کنند و منجر به بی‌اختیاری ادراری خواهد شد.
  • در دوران بارداری، حجم خون و مایعات بدن افزایش می‌یابد و باعث افزایش تولید ادرار شده و فشار بیشتری بر مثانه وارد می‌کند و احتمال نشت ادرار در مواقع حساس وجود دارد.
  • عفونت ‌های ادراری در دوران بارداری نیز می‌توانند باعث بی‌اختیاری ادراری شوند.

🔗بیشتر بخوانید : بهترین دکتر برای درمان بی اختیاری ادرار

علائم بی اختیاری ادراری در بارداری

علائم بی ‌اختیاری ادراری در بارداری در خانم ها با یکدیگر تفاوت هایی دارد که در ادامه به برخی از رایج ترین آن ها اشاره خواهیم داشت.

  •  نشت ادرار هنگام انجام فعالیت یا راه رفتن
  • احساس نیاز ناگهانی و شدید به دفع ادرار
  •  احساس تخلیه ناکامل مثانه
  • افزایش تکرر ادرار
  •  نشت ادرار در خواب
  • نشت ادرار هنگام سرفه

این علائم می‌توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند و با پیشرفت بارداری تشدید شوند. در صورتی که این علائم شدید باشند یا باعث ناراحتی و مشکلات جدی شوند، مشورت با بهترین متخصص زنان برای دریافت راهنمایی و درمان مناسب ضروری است.

درمان

درمان بی‌اختیاری ادراری در بارداری شامل چندین روش خواهد بود که به کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی بانوان کمک می‌کند. در اینجا به برخی از راهکارهای معمول برای مدیریت و درمان این مشکل اشاره خواهیم داشت.

  •  تمرینات کف لگن یا تمرینات کگل
  •  کاهش مصرف مایعات تحریک‌ کننده مانند کافئین و نوشیدنی‌های گازدار
  •  زمان‌بندی منظم برای دفع ادرار
  • حفظ وزن مناسب جهت جلوگیری از فشار روی مثانه
  • پرهیز از نگه‌داشتن ادرار برای مدت طولانی

بی اختیاری ادراری در بارداری معمولاً مدتی بعد از زایمان رفع خواهد شد، اما اگر این مشکل برای شما ادامه دار شد، با متخصص زنان خود مشورت لازم را داشته باشید.

آیا بی اختیاری ادراری در بارداری پس از زایمان رفع میشود؟

بی‌اختیاری ادراری در بارداری معمولاً پس از زایمان بهبود می‌یابد، اما مدت زمان بهبود و میزان آن در افراد متفاوت است. گاهی این مشکل تا چندین ماه برای خانم ها بعد از بارداری به چشم می‌خورد اما جای نگرانی ندارد. در واقع اگر این مشکل ادامه دار شد، بهتر است که با متخصص زنان خود مشورت کنید تا اقدامات لازم را برای درمان انجام دهید تا به یک مشکل مزمن تبدیل نشود.

بی‌اختیاری ادرار در دوران بارداری برای بسیاری از زنان تجربه‌ ناخوشایندی است، اما در اکثر موارد، این وضعیت پس از زایمان بهبود می‌یابد. اگرچه در برخی از موارد بی‌اختیاری ادراری پس از زایمان ادامه دارد و نیاز به مشاوره پزشکی دارد، اما برای بیشتر بانوان با تمرینات عضلات کف لگن و مراقبت‌های پزشکی کاهش و سپس رفع خواهد شد. اگر شما هم با این مشکل در دوران حاملگی خود مواجه شدید، حتما به دکتر زنان خود اطلاع دهید.

بی‌اختیاری ادرار در بارداری چه زمانی شروع می‌شود؟

بی‌اختیاری ادرار اغلب در سه ماهه دوم و سوم بارداری شایع‌ تر است اما این زمان ذکر شده، برای خانم ها یکسان نیست و گاهی شخصی از همان ماه دوم بارداری با اینگونه مشکلات همراه خواهد بود.

بی‌اختیاری ادرار در بارداری طبیعی است؟

بی‌اختیاری ادرار در بارداری مسئله نگران کننده ای نیست و به دلیل تغییرات ایجاد می‌شود که چندی بعد از زایمان هم برطرف خواهد شد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *