لابیاپلاستی

عمل جراحی لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه های جراحی زیبایی واژن است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. لابیاپلاستی با هدف کوچک کردن، تغییر و اصلاح فرم و ظاهر لابیا‌ها یا لب های واژن انجام می‌شود. یکی از معیارهای زیبایی واژن کوچک بودن لابیاها است، به همین جهت عده بسیار زیادی از زنان و دختران جوان علاقه به کوچک تر کردن این لابیاها دارند. این جراحی برای دختران جوان هم قابل انجام است، اما پزشکان توصیه می‌کنند، قبل از 18 سالگی این جراحی را انجام ندهید. در ادامه بیشتر در مورد لابیاپلاستی چیست؟ روشهای عمل جراحی و … توضیح خواهیم داد:

لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی چیه؟( به انگلیسی Labiaplasty ) نوعی عمل جراحی با هدف کوچک با بزرگ کردن لابیا مینور و فلپ های پوستی در دو طرف دهانه واژن است. برای انجام این جراحی ، لبه های واژن که بزرگ شده است را با تیغ جراحی جدا کرده، در صورت لزوم لابیا ها ترمیم و اگر لابیا ها کوچک باشند، با تزریق ژل به آن حجم می‌دهند.

فایده لابیاپلاستی چیست؟ این جراحی جنبه زیبایی داشته و می تواند در رفع مشکلات فیزیکی کمک کرده و در افزایش اعتماد به نفس و به بهبود رابطه جنسی زوجین هم کمک می‌کند. پوست اضافه در این ناحیه می‌تواند پیچ خورده، دردناک شده و فعالیت روزمره را دشوار می نماید.

چرا لابیاپلاستی انجام میشود؟

لابیا یکی از بخش های واژن است که عضوی گوشتی مانند بوده و از کلیتوریس و دهانه واژن محافظت می‌نماید. از عوامل بزرگ شدن لابیا ها می‌توانیم به بارداری، زایمان، ژنتیک، تغییرات هورمونی و کهولت سن اشاره کنیم. بزرگ بودن لابیا سبب میشود، واژن ظاهری بد فرم داشته و تغییر رنگ می‌دهد، در ضمن ممکن است مشکلاتی مثل تحریک جنسی مداوم و یا مشخص شده از روی لباس زنان را آزار دهد، که با جراحی لابیاپلاستی قابل رفع است. همچنین یکی دیگر از عوارض بزرگ بودن لابیاها دردناک شدن رابطه جنسی  و افزایش احتمال عفونت است.

انواع تکنیک های لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی

انواع روشهای مورد استفاده برای لابیاپلاستی به این شرح است:

• روش تریم (Seculped linear): برای انجام این روش بافت اضافه در لابیا مینور برداشته می‌شود. تا اندازه آن متناسب با با لابیای ماژور باشد. اندازه برش بسته به نظر پزشک و بیمار دارد.
  • روش وج (v-wedge resection): در این تکنیک لابیاپلاستی دو طرف لابیاهای به شکل V برداشته و حذف میشود. در صورت لزوم این تکنیک بر روی لابیاهای ماژور نیز قابل انجام است. این تکنیک ظاهری طبیعی به لابیاها می‌بخشد. در این روش احتمال آسیب اعصاب کمتر است و خونریزی کمتر و دوره نقاهت هم کوتاه‌تر است.
  • تکنیک بزرگ کردن : برای بزرگ کردن لابیا‌ها پزشک چربی‌هایی که به روش لیپوساکشن از گردن و ران گرفته به این ناحیه تزریق می‌کند. همچنین ممکن است به جای چربی، اسید هیالورونیک به این بخش تزریق شود.

انواع روشهای عمل جراحی لابیاپلاستی

در ادامه  سه روش رایج جراحی لابیاپلاستی را معرفی می‌کنیم :

لیزر

یکی از بهترین روش‌های عمل لابیاپلاستی با لیزر است. در این روش با استفاده از دستگاهی مخصوص و با کمک تابش پرتوهای لیزر بخش اضافه لابیاها برش داده شده و حذف می‌شود. در طی این جراحی به علت افزایش تمرکز و دقت، جراحی با ظرافت و زیبایی انجام شده و مسلماً نتیجه هم اثربخش تر از سایر روشهای خواهد بود. لیزر کمترین آسیب را برای بافتهای اطراف خواهد داشت و میزان التهاب و عوارض بعد از جراحی را کاهش میدهد. به علاوه با انجام لیزر از مدت زمان بهبودی و دوره نقاهت هم تا میزان قابل توجهی کاسته می‌شود.

جراحی سنتی

در روش سنتی تمام مراحل درمان با استفاده از تیغ جراحی انجام می‌شود، بنابراین احتمال بروز عوارض هم افزایش می یابد. جراحی از روشهای تهاجمی است که می تواند دوره نقاهت و بهبودی را افزایش دهد.  از آنجایی که این جراحی پیچیده تر از سایر روشها است، به تخصص و تسلط بیشتری نیاز داشته و هزینه های درمان را نیز افزایش می‌دهد.

انتخاب روش جراحی کاملا بسته به نظر پزشک و اندازه لابیا ها دارد. در مواردی امکان انجام لیزر نبوده و پزشک ناچارا لیزر را توصیه می‌کند. انتخاب پزشک ماهر مستقیماً بر نتیجه درمان اثر خواهد داشت.

لابیاپلاستی با پلاسما پلکسر

لابیاپلاستی با پلاسما پلکسر روش نوین این عمل زیبایی است، در این روش که با دستگاهی مخصوص انجام میشود، میتوان اندازه و فرم لابیاها را تا حدودی تغییر داد. این دستگاه برای افرادی که به تغییرات جزئی نیاز دارند مناسب است و می تواند شکل ظاهری دستگاه تناسلی را تا حد قابل توجهی زیباتر نماید. این عمل کاملاً غیر تهاجمی بوده و بدون زخم و برش انجام می‌شود. برای نتیجه‌گیری از درمان با دستگاه پلاسما پلکسر، تا 6 جلسه  تکرار درمان توصیه می‌شود.

قبل از عمل

قبل از انجام لابیاپلاستی لازم است با پزشک در مورد نحوه انجام این جراحی، انتظارات خود و هزینه جراحی لابیاپلاستی و جزئیات جراحی مشاوره داشته باشید. پزشک هم وظیفه دارد، بیمار را با واقعیت های بعد از جراحی آشنا نماید.

قبل از انجام لابیاپلاستی باید آزمایش خون، ادرار انجام داده و عکسبرداری هایی نیز انجام دهید. همچنین باید در مورد داروهایی که مصرف میکنید، با پزشک مشورت کنید، تا در صورت لزوم این داروها موقتاً قطع شوند.

مراحل عمل زیبایی لابیاپلاستی

پروسه عمل زیبایی لابیاپلاستی در بیمارستان انجام شده و سرپایی است. این عمل بسته به صلاحدید پزشک همراه با بی‌حسی و یا بی‌هوشی موضعی انجام می‌شود. سپس جراحی با استفاده از تیغ جراحی و یا لیزر انجام شده و بافتهای اضافه از بین می روند. تمامی مراحل جراحی در کمتر از 2 ساعت انجام می‌شود.

بعد از جراحی

معمولا بلافاصله بعد از عمل، زیباجو مرخص شده و می‌تواند در منزل استراحت نماید. بخیه ها از نوعی جذب بوده و نیاز به کشیدن آنها نیست. جای جراحی با پانسمان پوشانده می‌شود. باید چند روز بعد از عمل برای بررسی وضعیت به پزشک مراجعه کنید.

معمولاً بعد از جراحی احساس درد و یا تورم وجود دارد، اما خفیف بوده و با مصرف دارو و مراقبت‌های خانگی  مثل استفاده از کمپرس سرد قابل رفع است. از پوشیدن لباسهای تنگ پرهیز کنید.

دوره نقاهت این جراحی کوتاه بوده و بافتها به سرعت در کمتر از 30 روز ترمیم می‌شوند. اما اگر شاغل هستید، باید یک هفته را در منزل استراحت کنید.

بخیه های جراحی لابیاپلاستی

بخیه های این جراحی کوچک و ظریف و معمولاً از نوع جذبی هستند. بنابراین نیازی نیست، برای کشیدن آنها به پزشک مراجعه کنید. این نوع بخیه ها در بازه 10 تا 20 روز حل شده واز بین می روند. این ناحیه در کمتر از یک ماه به طور کامل بهبود می‌یابد.

یکی از رایج ترین سوالات بیماران این است که آیا جای بخیه‌ها می ماند؟ خیر جای بخیه ها نمی ماند. از طرفی چون سرعت گردش خون در این ناحیه بیشتر است، مدت زمان بهبودی نیز کمتر است.

عوارض

در لابیاپلاستی بخشی از بافت لابیا حذف شده است، بنابراین عوارضی مثل درد و تورم وجود داشته باشد که در طی چند روز برطرف می‌شود. عوارض شدیدتر که به ندرت رخ می‌دهند، به این شرح است :

• خون ریزی
  • اسکار بافت
  • کاهش حساسیت اندام تناسلی
  • یک لخته خون در رگ
  • واکنش آلرژیک به ماده بیهوشی
  • احساس درد هنگام رابطه جنسی

در صورت مشاهده هر یک از علائم، باید با پزشک خود مشورت کنید. لازم به ذکر است که در صورتی که عمل با اصول دقیق و توسط پزشک متخصص انجام شود، احتمال بروز عوارض نیز کاهش می یابد.

مزایای لابیاپلاستی

طبق تجربیاتی که از زنانی که قبلا برای لابیاپلاستی به ما مراجعه کرده اند، کسب شده، به این نتیجه رسیده ایم که

مزیت‌های لابیاپلاستی به این شرح است:

• افزایش اعتماد به نفس شخصی
  • بهبود روابط جنسی و جلب رضایت همسر
  • بهبود کیفیت لذت جنسی
  • ظاهر زیبا و متقارن واژن
  • رفع مشکلات پیچ‌خوردگی و دردناک شدن لابیا ها
  • عدم نمایان شدن لابیاها در لباسهای تنگ و چسبناک

لابیا پلاستی قبل از زایمان توصیه می‌کنید ؟

جالب است بدانید زایمان طبیعی و بارداری از جمله عواملی هستن که می توانند باعث رشد قابل توجه لابیا ها شوند. علت این امر ترشح حجم زیادی از هورمون در دوران بارداری است. به طور که ممکن است حتی زنانی که یک بار جراحی لابیاپلاستی انجام داده اند، مجدد مجبور شوند، این عمل را تکرار کنند. به همین جهت پزشکان توصیه می کنند، انجام این جراحی را به بعد از بارداری و زایمان موکول کنید. ولی با این حال اگر همچنان قبل از بارداری مایل به انجام این جراحی هستید، مانعی ندارد.

سوالات متداول لابیاپلاستی

آیا دختران باکره می توانند لابیاپلاستی انجام دهند؟

بله مشکلی نیست، این عمل هیچ آسیبی برای پرده بکارت نخواهد داشت. پرده بکارت کاملا داخل واژن بوده در صورتی که برای این جراحی لبهای خارجی واژن کوچک میشوند.

چه سنی برای انجام عمل لابیاپلاستی مناسب است؟

سن دقیقی برای این جراحی تعیین نشده  و همه می توانند آن را انجام دهند، اما توصیه می‌شود تا قبل از 20 سالگی به عدم رشد کامل لابیا ها و بعد از 50 سالگی به دلیل کاهش روند بهبودی برای این جراحی اقدام نکنید.

آیا لابیاپلاستی باعث کاهش میل جنسی می‌شود؟

خیر، لابیا ها هیچ ارتباطی با میل جنسی ندارند، تحریک و ارضای جنسی زنان از طریق نقطه G (داخل واژن) و کلیتوریس است و بنابراین کوچک و بزرگ شدن لابیا تاثیر چندانی در میل جنسی ندارد.

آیا لابیاپلاستی باعث افزایش میل جنسی می‌شود؟

بعد از عمل لابیاپلاستی پوست های اضافه ناحیه تناسلی برداشته می‌شوند. بنابراین درد رابطه کمتر شده و میل زنان به رابطه جنسی بیشتر می‌شود. چون زنان بعد از عمل از ظاهر واژن راضی هستند، میل بیشتری برای رابطه جنسی دارند.

آیا لابیاپلاستی دردناک است؟

لابیاپلاستی درد شدید و غیر قابل تحملی ندارد. از آنجایی که در حین عمل بی‌حسی و یا بیهوشی تزریق بیمار هیچ دردی را احساس نمی‌کند. از طرفی بعد از عمل هم به بیمار مسکن داده می‌شود تا درد او تسکین یابد. پس جایی برای نگرانی نیست.

ایا احتمال بزرگ شدن مجدد لابیا ها بعد از عمل وجود دارد؟

بله ممکن است لابیا ها بعد از مدتی در اثر عواملی مانند بارداری و ترشح هورمون بزرگ تر شده و مجدد نیاز به جراحی باشد. بنابراین بهتر است بعد از زایمان برای این جراحی اقدام نمایید.