عوارض لابیاپلاستی

عوارض لابیاپلاستی یکی از چالش های بزرگی برای افرادی است که این جراحی را انجام داده اند، البته ناگفته نماند برخی از این عوارض بسیار جزئی بوده و بعد از هر نوع عمل زیبایی نیز به وجود می‌آید اما گاهی این موارد آنقدر وسیع می‌شوند که به خطری بزرگ و چالش برانگیز تبدیل می‌گردد. توصیه داریم که اگر شما هم قصد انجام این جراحی را دارید، تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید تا از عوارض احتمالی آن باخبر باشید.

عوارض عمل لابیاپلاستی چیست؟

به طور کلی عوارض لابیاپلاستی برای برخی افراد به وجود می‌آید و گذرا بوده و بعد از مدتی برطرف می‌شود و نیازی نیست که شخص کار خاصی برای بهبود آن ها انجام دهد. در مواردی هم، عوارض ایجاد شده کمی پیچیده تر بوده و با بی توجهی فرد به نشانه ها، این عوارض چند برابر شده و به یک مشکل جدی ختم می‌گردد. در ادامه به بعضی از متداول ترین عوارض لابیاپلاستی اشاره خواهیم داشت:

• درد: بعد از عمل، ممکن است درد و تورم در ناحیه مورد نظر رخ دهد. این درد معمولاً مدت کوتاهی پس از جراحی بهبود می‌یابد و با تجویز داروهای ضد درد و مسکن کنترل می‌شود.
  • عفونت: خطر عفونت در هر عمل جراحی و هم برای جراحی لابیاپلاستی وجود دارد. برای پیشگیری از عفونت، معمولاً آنتی‌بیوتیک ‌ها، قبل و بعد از جراحی تجویز می‌شوند.
  • خونریزی و ترشحات: خونریزی معمولاً در اولین روزها پس از جراحی رخ می‌دهد و به مرور زمان بهبود می‌یابد. باید بدانید که این نوع خونریزی ها در روز های ابتدایی بعد از عمل عادی است. ترشحات نیز ممکن است در این دوره زمانی ادامه داشته باشند.
  • تغییرات حسی: بعد از جراحی برای برخی افراد تغییراتی در حس ناحیه لابیاها رخ می‌دهد. برخی از زنان به مدت موقت یا دائمی کاهش حس در ناحیه تحت جراحی را تجربه می‌کنند.
  • آسیب کلیتوریس: در برخی موارد که جراح بی تجربه باشد، بعد از لابیاپلاستی لبه کلیتوریس دچار آسیب شود. این مسئله بر حس لذت جنسی تاثیر دارد. در واقع این عمل ارتباطی با کلیتوریس ندارد اما اگر جراح به درستی این عمل را انجام ندهید امکان آسیب به این ناحیه وجود دارد.
  • عدم نتیجه مناسب: نگاهی نتیجه نهایی جراحی با انتظارات فرد متفاوت بوده و در برخی موارد، نیاز به جراحی تکمیلی وجود خواهد داشت.

چه زمانی برای عوارض لابیاپلاستی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر حدود یک هفته بعد از این عمل احساس بوی بد واژن داشتید یا همچنان به درد و سوزش در این ناحیه دچار بودید، بهتر است تا به پزشک خود مراجعه کنید که بررسی لازم انجام شود. عوارض نتایج جراحی لابیاپلاستی به شرایط فردی و خصوصیات جسمی هر فرد بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات دقیق ‌تر در مورد عوارض لابیاپلاستی می‌توانید با جراح خود مشورت کنید. به طور کلی در صورتی که پس از لابیاپلاستی عوارض غیرمعمول یا نگران‌کننده تجربه کنید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید و سوال خود را با ایشان مطرح کنید.

آیا لابیاپلاستی خطرناک است؟

در واقع این روش از عمل ترمیمی بانوان اگر توسط بهترین جراح لابیاپلاستی انجام شود، هیچ عارضه ای در بر نخواهد داشت و ایمن خواهد بود. این جراحی زمانی برای افراد خطرناک است که در معرض آلودگی انجام شود و یا مقدار وسیعی از لابیاها برداشته شود و فرد دچار کشیدگی پوست و کوچی بیش از اندازه لابیا ماژور شود. بنابراین برای اینکه این عمل عارضه ای نداشته باشد و با خطر همراه نباشد، حتما از بهترین جراح در این زمینه کمک بگیرید و توجه داشته باشید که ناحیه تناسلی بسیار حساس است و نباید برای انجام اینگونه روش ها ریسک کنید.

مراقبتهایی که مضرات و عوارض لابیاپلاستی را کاهش میدهند

برای کاهش خطر عوارض پس از لابیاپلاستی، می‌توانید مراقبت‌های زیر را رعایت کنید:

• رعایت تمامی دستورات و راهنمایی‌ هایی که پزشکتان به شما می‌دهد، بسیار مهم است. این شامل مصرف داروها، تمیز کردن ناحیه عمل و مراعات رژیم غذایی و فعالیت‌ های فیزیکی محدود در دوره نقاهت است.
  • پس از جراحی، باید ناحیه عمل را تمیز و خشک نگه دارید. دارو ها را طبق دستورات پزشک استفاده کنید. این موارد کمک می‌کند تا ناحیه عمل بهبود یابد و عوارض کمتری رخ دهد.

عوارض لابیاپلاستی برای همه افراد از خفیف تا شدید وجود خواهد داشت اما برخی از آن ها نیازمند پیگیری مداوم و مراقبت های خاص هستند. در این زمینه حتما با پزشک زنان خود مشورت کنید و از مصرف داروهای خودسرانه برای از بین بردن این عوارض خودداری کنید.

سوالات متداول عوارض لابیاپلاستی

عوارض لابیاپلاستی قابل درمان است؟

اگر این مورد به مسائل ساده تر نظیر عفونت و درد و سوزش و …. ختم شود که به راحتی قابل درمان است اما حتما رفع این موارد را به بهترین پزشک بسپارید. اگر پوست لابیا به اندازه زیادی برداشته شود که این ناحیه دچار کشیدگی شود، احتمالا نیاز به تزریق چربی به واژن یا تزریق فیلر به واژن خواهد بود که این مورد را پزشک تصمیم می‌گیرد.

عوارض لابیاپلاستی منجر به عفونت می‌شود؟

بله این عوارض ممکن است که در نهایت به عفونت ختم شوند.

عوارض لابیاپلاستی چقدر شایع است؟

به عنوان یک روش جراحی، لابیاپلاستی با خطر جزئی برای عوارض همراه است. خونریزی، عفونت، عدم تقارن، زخم و آسیب عصبی ممکن است رخ دهد.