لوگو دکتر پرند عسگری
Search
Close this search box.
علت تیرگی واژن

9 علت تیرگی واژن که باید بدانید!

علت تیرگی واژن یا علت تیرگی بیکینی موارد بسیاری را شامل می‌شود، و بیشتر تیرگی ها در طول زمان اتفاق می افتد.

برای درک اینکه چه زمانی لکه های تیره روی واژن غیر طبیعی هستند، باید بدانید که چه رنگدانه ای معمول است و به این ترتیب، بهتر می‌توانید تغییرات را شناسایی کنید. تیرگی واژن اغلب مشکل خوش خیم ای است، در ادامه مهمترین موارد علت تیرگی واژن را بررسی خواهیم کرد.

علت تیرگی واژن چیست؟

علت تیرگی واژن چیست؟

تیرگی ناحیه تناسلی در زنان و مردان و در نواحی  لب واژن، مقعد و کیسه بیضه مشکل رایجی است. در این حالت پوست این نواحی تیره تر از دیگر نواحی بدن است و در واقع رنگ طبیعی پوست را تحت تاثیر قرار میدهد. معمولاً این وضعیت نشانه ای از مشکلات پزشکی قابل توجهی نیست. این مشکل معمولاً در اثر تجمع  سلول های حاوی ملانین ایجاد می‌شود و اکثر افراد پس از بلوغ این وضعیت را تجربه خواهند کرد. از دیگر علل تیرگی واژن می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

بیشتر بخوانید : درمان و رفع تیرگی واژنسفید کردن واژن

سن

با افزایش سن، بدن از جمله واژن و فرج تغییر می کند. با کاهش استروژن در طول یائسگی، واژن شروع به آتروفی (نازک شدن) می کند. علاوه بر این، جریان خون در ناحیه کاهش می یابد و واژن خشک تر می شود. همه این تغییرات می تواند واژن و فرج شما را تیره تر نشان دهد.

اصطکاک، مهمترین علت تیرگی واژن

اصطکاک واژن یا فرج می تواند اندام تناسلی را مستعد درماتولوژیک، شرایط (پوستی)، از جمله خارش واژن، و همچنین تغییر رنگ پوست کند. علل شایع اصطکاک عبارتند از: مقاربت واژینال، لباس های تنگ و دوچرخه سواری.

عفونت های واژن

عفونت های رایج نیز می توانند باعث ایجاد لکه های تیره در واژن شوند. به عنوان مثال، ولوواژینیت، تورم یا عفونت فرج و واژن، می‌تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود.

عفونت های قارچی، اغلب به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس، یکی از علل شایع ولوواژینیت هستند. عفونت های قارچی اغلب با تغییراتی در رنگدانه های پوست همراه است. علاوه بر تغییرات پوستی، علائم شامل خارش، درد و ترشح است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) زمانی اتفاق می افتد که کیست‌ها روی تخمدان‌ها رشد کنند. این بیماری اغلب منجر به ناباروری و سایر علائم می‌شود. افراد مبتلا به PCOS اغلب آکنه و سایر مشکلات پوستی از جمله لکه های تیره به نام آکانتوز نیگریکانس دارند.(AN) را تجربه می کنند.

در یک مطالعه محققان دریافتند که 56 درصد از افراد مبتلا به PCOS مبتلا به AN هستند. دچار ضخامت و تیرگی لایه های پوست می‌شوند.AN نشانگر هیپرانسولینمی است (سطوح بالای انسولین) و دیابت که عوامل خطر مرتبط با PCOS هستند.

هورمون ها

هورمون های استروژن و پروژسترون در رنگدانه های پوست نقش دارند. به طور خاص، استروژن باعث افزایش رنگدانه پوست می شود، در حالی که پروژسترون آن را کاهش می دهد.

هنگامی که هورمون ها در تعادل هستند، پوست رنگدانه معمولی خود را حفظ می کند. با این حال، عدم تعادل در این هورمون ها می تواند منجر به لکه های تیره روی پوست، از جمله فرج و واژن شود. تغییرات رنگدانه پوست اغلب در طول بارداری رخ می دهد، زمانی که این هورمون ها نوسانات قابل توجهی را تجربه می کنند.

سرطان ولوار

به ندرت یک نقطه تیره روی فرج می تواند نشانه سرطان باشد. علائم سرطان فرج عبارتند از:

  • توده ها
  • خارش
  • درد
  • تغییر در بافت پوست
  • خال روی فرج

این علائم می تواند نشانه ای از بیماری های کمتر جدی باشند، اما به هر حال لازم است برای بررسی این شرایط با پزشک مشورت نمایید.

تهویه ضعیف

تهویه ضعیف و رطوبت ناشی از آن از عوامل تیره شدن ناحیه تناسلی هستند. از آنجایی که این قسمت‌های بدن معمولاً با لباس پوشانده می‌شوند، هوا به خوبی گردش نمی‌کند عدم گردش هوا باعث تجمع رطوبت شده و موجب تغییر رنگ در پوست و ناحیه خصوصی میشود. انتخاب لباس زیر نخی به جای مواد مصنوعی و شستن لباس ها قبل از پوشیدن آنها می تواند به رفع این مشکل کمک کند. خوابیدن بدون لباس زیر نیز ممکن است مفید باشد.

 اصلاح

اصلاح موهای زائد یکی از مهمترین علت های تیرگی واژن است. اصلاح می تواند باعث تیره شدن ناحیه تناسلی شود. حذف مکرر موهای زائد و رشد مو، پوست را تحریک می کند و می تواند باعث تغییر رنگ پوست شود. مواد شیمیایی موجود در کرم و لوسیون های موبر نیز می تواند مشکل را تشدید کند. تراشیدن کمتر به پوست فرصتی برای بهبودی می دهد، بنابراین می توانید این ناحیه را کوتاه کنید و موها را بدون برداشتن کامل کوتاه نگه دارید. اگر باید موها را از بین ببرید، اپیلاسیون یا لیزر را به جای اصلاح در نظر بگیرید.

 عرق کردن

عرق کردن می تواند با رسوب مواد شیمیایی و مواد زائد که در طول زمان انباشته می شوند، باعث تغییر رنگ در ناحیه تناسلی شود. عرق اغلب روی پوست در ناحیه شخصی باقی می ماند تا زمانی که دوباره دوش بگیرید یا حمام کنید. بنابراین، افرادی که زیاد عرق می‌کنند ممکن است بیشتر از افرادی که زیاد عرق نمی‌کنند متوجه تیرگی ناحیه تناسلی شوند. تمیز کردن مکرر باعث می شود تا عرق کردن باعث تیرگی نشوند و رنگ و بافت پوست تغییر نکند. همچنین باید از صابون‌های معطر و سایر محصولاتی که می‌توانند این ناحیه حساس را تحریک کنند اجتناب کنید.

منبع : https://arvivaesthetics.com/reasons-why-intimate-areas-darken-over-time/

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *