عفونت لگن

درمان عفونت لگن یا التهاب لگن

عفونت لگن همان بیماری التهابی لگن (PID) است. این عفونت اندام های تولید مثل در زنان را درگیر میکند. تقریبا از هر 8 زن، یک زن در دوره ای از زندگی به این بیماری مبتلا میشود. بیماریهای مقاربتی درمان نشده، می‌توانند عامل این بیماری باشند، همچنین عدم درمان این بیماری می تواند در طولانی مدت مشکلاتی را برای بارداری ایجاد کند.

نقل قول : بیماری التهابی لگن در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد می‌شود. این عفونت به تدریج تمامی اندام های تناسلی را درگیر میکند. مهمترین نشانه های این بیماری خونریزی بین دوره قاعدگی، درد زیر شکم و درد حین رابطه جنسی است.

بیماری التهابی لگن چیست؟

بیماری التهابی لگن عفونت اندام های تناسلی زنان است. این عارضه توسط برخی از بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک ایجاد می شود. سایر عفونت هایی که از طریق جنسی منتقل نمی شوند، نیز می توانند باعث PID شوند. درمان نکردن این بیماری می تواند باعث ایجاد بافت اسکار و  آبسه در دستگاه تناسلی شده و می تواند باعث آسیب دائمی شود. علائم این بیماری ممکن است مشابه علائم عفونت رحم باشد و نباید با آن اشتباه گرفته شود.

علت عفونت لگن

عامل اصلی این بیماری باکتریهای است که وارد واژن شده اند. به تدریج این عوامل عفونت به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها راه پیدا می‌کنند. شایع ترین عفونت‌های عامل این بیماری سوزاک یا کلامیدیا هستند. این باکتریهای اغلب در طی رابطه جنسی کنترا نشده ، منتقل می‌شوند.

احتمال ابتلا به عفونت در دوران قاعدگی و بعد از زایمان، سقط جنین بیشتر است. همچنین به ندرت، باکتری‌ها حین قرار دادن دستگاه داخل رحمی (IUD)  یا هر روش پزشکی که شامل قرار دادن ابزار در رحم باشد، وارد دستگاه تناسلی می‌شوند.

نشانه و علائم بیماری التهابی لگن

هیچ آزمایش مشخصی برای PID وجود ندارد. این بیماری با بررسی سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و سایر نتایج آزمایش تشخیص داده می‌شود. اغلب بیماران یا علائمی نداشته و یا علائم خفیفی دارند. با این حال رایج‌ترین علائمی که ممکن است، بیمار تجربه کند، به این شرح است:

• درد در قسمت پایین شکم
  • ترشح غیر معمول با بوی بد از واژن
  • درد و خونریزی هنگام رابطه جنسی
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • خونریزی بین پریودها

در صورتی که هر یک از علائم را دارید باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید. به علاوه اگر در ناحیه تناسلی علائمی مثل  زخم غیر عادی، ترشحات بدبو، سوزش هنگام ادرار کردن یا خونریزی بین قاعدگی و حالت تهوع و استفراغ را دارید، باید فوراً با پزشک مشورت نمایید.

درمان عفونت لگن

تشخیص به موقع و درمان عفونت لگن اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا این بیماری قابل درمان است، اما تاثیرات و عوارضی که داشته قابل رفع نیست! بنابراین هر چقدر دیرتر برای درمان اقدام کنید،  احتمال بروز عوارض ناشی از PID بیشتر می شود!

برای درمان عفونت لگن، داروی آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. کامل کردن دوره مصرف آنتی بیوتیک اهمیت بسیار زیادی دارد،  زیرا علائم ممکن است قبل از درمان عفونت از بین بروند. با این باید مصرف تمام داروهای خود را کامل کنید.

اگر تحت درمان هستید، این مورد را با شریک جنسی خود مطرح کنید؛ تا در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرد، همچنین باید تا قبل از کامل کردن دوره درمان از رابطه جنسی پرهیز کنید.

اگر دوباره به یک STD آلوده شوید، می توانید دوباره PID دریافت کنید. همچنین، اگر قبلا PID داشته اید، شانس بیشتری برای دریافت مجدد آن دارید

برای درمان التهاب لگن به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟

برای تشخیص و درمان این بیماری لازم است با متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.  پزشک آزمایشات و معاینات اولیه را انجام داده و به درمان این بیماری کمک می‌کند.

روشهای تشخیص

یکی از روشهای تشخیص این بیماری استفاده از سونوگرافی است که می تواند وضعیت رحم را مورد بررسی قرار دهد. مراحل تشخیص این بیماری عبارتند از :

• بررسی سابقه پزشکی : در ابتدا پزشک سوالاتی در مورد وضعیت جسمی، سابقه پزشکی و وضعیت رابطه جنسی می پرسد.
  • بررسی علائم و نشانه : باید در مورد علائمی مثل احساس درد، سوزش، خونریزی با پزشک خود صحبت کنید.
  • معاینه لگن : بررسی وضعیت لگن با کمک معاینه می‌تواند حساسیت و تورم های احتمالی را تشخیص دهد. همچنین ممکن است از لگن و دهانه واژن نمونه گیری انجام شود.
  • آزمایش خون و ادرار : انجام این آزمایش‌ها در تشخیص بیماریهای مقاربتی مثل HIV، عفونت های مقاربتی و بررسی وضعیت گلبولهای قرمز کمک میکند.
  • سونوگرافی، روشی است که با کمک آن می‌توان داخل رحم را مشاهده کرد.
  • نمونه‌برداری از آندومتر : برای این منظور یک لوله نازک وارد رحم شده و مقداری از بافت آندومتر را برای نمونه برمی دارد.

عوارض درمان نکردن عفونت لگن

مهم‌ترین عوارض درمان نکردن بیماری التهابی لگن، عبارتند از

• ایجاد بافت اسکار در خارج و داخل لوله های فالوپ که می تواند منجر به انسداد لوله شود.
  • حاملگی خارج از رحم
  • ناباروری
  • درد طولانی مدت لگن و شکم

شرایط زیر  خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند:

• بیماری مقاربتی درمان نشده.
  •  رابطه جنسی با بیشتر از یک شریک جنسی
  • رابطه با شریک جنسی که بیشتر از یک شریک جنسی دارد.
  • سابقه ابتلا به PID
  • فعال بودن از نظر جنسی قبل از 25 سالگی
  • استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) برای کنترل بارداری

پیشگیری

تنها راه قطعی برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی اجتناب از رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی است. اما با رعایت نکات زیر می توان احتمال این بیماریها را کاهش دهید :

• رابطه با یک شریک جنسی
  • استفاده از کاندوم لاتکس به روش صحیح در هر بار رابطه جنسی.
  • اجتناب از دوش واژن به دلیل از بین بردن باکتری‌های مفید

منبع :

سوالات متداول عفونت لگن

آیا عفونت لگن می تواند باعث حاملگی خارج رحمی شود؟

بله در صورتی که عفونت شدید باشد، در لوله‌های فالوپ بافت اسکار ایجاد شده و مانع از عبور تخمک و رسیدن آن به رحم خواهد شد.

آیا التهاب لگن باعث ناباروری میشود؟

اگر بیماری برای مدت طولانی درمان نشود، به اندام تناسلی زنان آسیب زده و باعث ناباروری خواهد شد.

رابطه جنسی دردناک ناشی از  التهاب لگن است؟

لزوما و همیشه خیر، اما ممکن است درد ناشی از التهاب لگن باشد.

آیا در طول دوره درمان التهاب لگن رابطه جنسی ممنوع است؟

بهتر است تا کامل شدن دوره درمان از رابطه پرهیز کرده و رابطه را یک هفته بعد از اتمام داروی ها شروع کنید.