درمان ناتوانی جنسی

درمان ناتوانی جنسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا این ناتوانی می تواند زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. لازم به ذکر است روشهای متعددی و موثری برای درمان این بیماری وجود دارد.  ناتوانی جنسی یکی از مهمترین علل طلاق زوجین در ایران است.  در صورتی که می توان با مراجعه به پزشک و دریافت چند نسخه درمانی این مشکل را از پایه حل کرد. در ادامه موثرترین و بهترین راهکار‌های درمان ناتوانی جنسی را معرفی خواهیم کرد :

بیشتر بخوانید : اگر می خواهید بدایند ناتوانی جنسی چیست و چه علت یا علائمی دارد، صفحه ناتوانی جنسی را مطالعه کنید.

راه‌های درمان ناتوانی جنسی

برای درمان ناتوانی جنسی شخص باید تحت درمان قرار بگیرد. روش‌های درمانی با توجه به نوع مشکل هر شخص متفاوت بوده و در صورت موثر نبودن هر کدام از روش‌ها، متخصص می‌تواند از روش‌های دیگر برای درمان استفاده نماید.

تغییر در سبک زندگی

یکی از راهکارهای اولیه درمان ناتوانی جنسی، تغییر در سبک زندگی و کاهش وزن است. برای این منظور ورزش، فعالیت بدنی و کاهش مصرف چربی ها و غذاهای سرخ کردنی توصیه میشود. قطع مصرف الکل و سیگار نیز در رفع این مشکل موثر است.

درمان ناتوانی جنسی با دارو

مصرف برخی از داروها می‌تواند مشکل نعوظ را در بیمار از بین ببرد. همچنین اگر علت به وجود آمدن ناتوانی جنسی، داروهای مصرفی باشد، پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار می‌تواند داروها را تغییر دهد.

از جمله داروهایی که برای رفع مشکل ناتوانی جنسی تجویز می‌شود عبارت‌اند از:

• “وانافیل، واردنافیل، تادالافیل و قرص سیلدنافیل”
  • استفاده از داروهای گیاهی

در برخی از مواقع که مشکلات جنسی خفیف باشد می‌توان از طریق داروهای گیاهی برای رفع آن اقدام نمود.

این داروهای گیاهی عبارت‌اند از:

• جینسینگ قرمز
  •  آب انار
  • سرکه سیب

لازم است برای مصرف داروهای گیاهی و حتی داروهای شیمیایی با متخصصین در این حوزه مشورت نمایید.

بسته به نوع دارو باید آن را 15 الی 30 دقیقه قبل از رابطه جنسی مصرف نمود. از زیاده روی در مصرف این داروها پرهیز نمایید زیرا می تواند عوارض متعددی را به همراه داشته باشد. نهایتا باید یکبار در روز این داروها را مصرف نمود.

این قرص ها در 80 درصد از موارد موثر است. اما اگر نعوظ شما بیش از 4 ساعت طول کشید، باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشید. عوارض جانبی عبارتند از:

• گرفتگی بینی
  • درد عضلانی
  • در موارد نادر، سایه آبی-سبز موقت بینایی

اگر داروهای نیترات برای بیماری قلبی مصرف میکنید، نباید این قرص ها را مصرف کنید. انجام این کار می تواند باعث کاهش خطرناک فشار خون شود.

همچنین در صورت مصرف آلفا بلوکرها برای مشکلات پروستات یا فشار خون احتیاط کنید. در مورد مصرف تمام داروها، از جمله داروهای بدون نسخه، گیاهان دارویی و مکمل ها، با پزشک خود  مشورت کنید.

استفاده از پمپ خلا یا وکیوم

افرادی که به دنبال استفاده از دارو نیستند می‌توانند از پمپ خلا یا وکیوم برای درمان ناتوانی خود استفاده کنند. به این صورت که آلت تناسلی را داخل پمپ قرار می‌دهید و سپس هوای درون آن را بیرون می‌کشید. در این صورت خون در آلت تناسلی جریان پیدا می‌کند و حالت نعوظ ایجاد می شود.

در صورت نعوظ، شخص تا نیم ساعت می تواند نعوظ خود را حفظ کند. در ضمن استفاده از این پمپ می‌تواند باعث ایجاد درد و کبودی در آلت تناسلی بیمار می‌شود.بنابراین نباید از آن بیشتر از 30 دقیقه استفاده نمود.، زیرا ممکن است باعث آسیبهای پوستی شود.

باید قبل از استفاده از این دستگاه آموزش ببینید، اگر به روش صحیح از دستگاه استفاده شود، احتمال پاسخگویی مثبت بیش از 90% است. در مردان جوان احتمال پاسخگویی با این روش کمتر است.

دستگاه های نعوظ خلاء که دستگاه های انقباض خلاء نیز نامیده می شوند از سه قسمت ساخته شده اند:

• یک لوله پلاستیکی شفاف که روی آلت تناسلی می لغزد.
  • یک پمپ دستی یا باتری که هوا را از سیلندر خارج می کند و خون بیشتری را به آلت تناسلی می فرستد.
  • یک حلقه الاستیک که پس از ایجاد نعوظ در اطراف پایه آلت تناسلی قرار می گیرد. مثل یک نوار لاستیکی است. با جلوگیری از تخلیه خون از آلت تناسلی به حفظ سفتی کمک می کند. اگر سندرم نشت وریدی دارید، این ممکن است به شما کمک کند.

داروهای تزریق شده به آلت

در مواردی که سایر روشهای درمان ناتوانی جنسی مثل داروهای خوراکی موثر نبوده اند. باید از داروهای تزریقی استفاده نمود. در این روش داروهایی مثل  پاپاورین یا آلپروستادیل یا فنتولامین به آلت تزریق می‌شوند. این دارو باید هربار قبل از رابطه جنسی ، توسط بیمار به آلت تزریق شود. باید برای مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید، تا ضمن تعیین دوز مناسب برای فرد، آموزش‌های لازم نیز داده شود.

لازم به ذکر است که این دارو باید داخل آلت تزریق شود، و از تزریق عضلانی آن خودداری نمایید! یکی از عوارض تزریق این دارو درد و سفتی در محل تزریق است. یکی از عوارض نادر این دارو، نعوظ طولانی مدت و بیش از 4 ساعت است. بنابراین در صورت نعوظ طولانی مدت باید با پزشک مشورت کنید.

درمان روانی

اگر منشا ناتوانی جنسی مشکلات روحی باشد می‌توان با مراجعه به یک روان درمان و دریافت راهکارهای مناسب اقدام به رفع مشکل نمود. اگر مشاوره درمانی نتواند به رفع مشکل کمک نماید، می توانید از طریق متخصصین اورولوژی برای درمان اقدام کنید.

جراحی و قرار دادن پروتز

اگر هیچ یک از مراحل بیان شده در درمان ناتوانی جنسی به شما کمک نکند، می‌توانید بر روی گزینه جراحی نیز تمرکز کنید. در این روش پروتز در داخل آلت تناسلی قرار می‌گیرد تا در حین برقراری رابطه جنسی نعوظ مصنوعی ایجاد شود.

این روش نیز مشکلاتی به همراه دارد از اصلی‌ترین آن ها عفونت، درد و التهاب را بیان نمود. چرا که یک جسم خارجی در داخل آلت تناسلی قرار داده شده است.

این پروتز ها انواع مختلفی دارند:

• نوع اول پروتزهای قابل انعطاف پذیر هستند که پس از کارگذاری قابل خم و راست کردن دارند.
  • نوع دوم  پروتز دو قطعه‌ای و سه قطعه‌ای با یک مخزن مایع و یک دکمه داخل کیسه بیضه است. با فشردن دکمه مایع درون مخزن در  سیلندرهای آلت منتقل و باعث نعوظ می‌شود.

از عوارض و معایب پروتز میتوانیم به این موارد اشاره کنیم :

• ممکن است خود به خود نعوظ ایجاد کند.
  • ممکن است دستگاه خراب شود.
  • ممکن است پمپ جابجا شود.

ایمپلنت‌ها همچنین انجام جراحی برای بزرگ شدن پروستات، سرطان مثانه یا سایر بیماری‌های اورولوژیکی را دشوارتر می‌کنند.