لوگو دکتر پرند عسگری
Search
Close this search box.
درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی امکان پذیر است؟ بی اختیاری ادرار یک مشکل شایع است که منجر به از دست دادن کنترل ادرار در هنگام سرفه، عطسه، خنده و شرایط مشابه می‌شود. هر فعالیتی که باعث افزایش فشار در ناحیه‌ی شکم شود می‌تواند باعث بی اختیاری ادرار در این گروه از بیماران شود. در اغلب موارد بی اختیاری ادرار به دلیل ضعیف شدن عضلات کف لگن رخ می‌دهد. جهت درمان بی اختیاری ادرار در مرحله‌ی اول از درمان‌های کم تهاجم مانند فیزیوتراپی استفاده می‌شود و در صورتی که نتیجه‌ی مثبت نداشته باشد روش جراحی پیشنهاد می‌شود. 

فیزیوتراپی جهت درمان بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی جهت درمان بی اختیاری ادرار

فیزیوتراپی اولین مرحله‌ی درمان برای بسیاری از بیماری‌های ادراری مانند افتادگی اندام‌ها و بی اختیاری ادرار است. تمریناتی که در فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار انجام می‌شود ایمن و غیر تهاجمی هستند. اغلب پزشکان پیش از اینکه درمان جراحی را توصیه کنند، ابتدا چند جلسه فیزیوتراپی را برای بیماران تجویز می‌نمایند و در صورتی که نتایج مطلوب حاصل نشود، جراحی را انجام می‌دهند.

پیش از شروع تمرینات فیزیوتراپی ابتدا سوالاتی در مورد شدت مشکل و علت آن پرسیده می‌شود. سپس یک معاینه‌ی فیزیکی جهت اندازه گیری قدرت عضلات کف لگن انجام می‌شود و متناسب با وضعیت شما، تمرینات متناسب پیشنهاد می‌شود.

تمرینات فیزیوتراپی که برای درمان بی اختیاری ادرار توصیه می‌شود، عبارت است از:

  •  تمرینات کف لگن که اغلب با نام تمرین کگل نیز شناخته می‌شود با تقویت اسفنکتر مجرای ادرار باعث می‌شود بتوانید بی اختیاری ادرار را بهتر کنترل نمائيد.
  • در این روش از تحریک الکتریکی با استفاده از جریان‌های الکتریکی جهت تقویت عضلات کف لگن استفاده میشود.
  • بازآموزی حرکات روده جهت آموزش عبور بدون فشار به عضلات کف لگن
  •  تمرین کفشان: در این تمرین باید با نشستن بر روی زمین و پشتی به دیوار، کف پاهای خود را به سمت دیوار فشار داده و سپس آن را رها کرده و تکرار کرد.
  •  تمرین کوکسیژیال: در این تمرین باید در حالت خوابیده با دست‌های خود به سمت کف لگن فشار داده و عضلات کف لگن را تقویت کرد.
  • تمرین اورژانس ادراری: این تمرین شامل تمریناتی است که به تقویت عضلات محیطی اورژانس ادراری کمک می‌کند، از جمله تمرینات کششی و فشاری.

این تمرینات طی چند جلسه به بیماران آموزش داده می‌شود و سپس باید در منزل تمرینات انجام شود. نتایج پیشرفت به صورت ماهانه و یا در بازه‌ی زمانی کوتاهتر پیگیری می‌شود.

میزان موفقیت فیزیوتراپی در درمان بی اختیاری ادرار

با توجه به شدت مشکل، تمرینات فیزیوتراپی در برخی از بیماران نتایج بسیار موفقیت آمیزی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که فیزیوتراپی کف لگن را انجام می‌دهند می‌توانند دوره‌ی جراحی را به تاخیر بیندازند.

آمار و نتایج مطالعات نشان می‌دهد که 80 درصد موارد بی اختیاری ادرار با تمرینات فیزیوتراپی قابل درمان است. 

مدت زمان فیزیوتراپی جهت درمان بی اختیاری ادرار

پس از اینکه تمرینات لازم توسط متخصص فیزیوتراپی به شما آموزش داده شد باید این تمرینات را به صورت مرتب طی ماه‌ها و سال‌ها ادامه دهید. در غیر این صورت ممکن است عضلات به حالت قبلی خود بازگردند و مشکل بی اختیاری ادرار آغاز شود. 

مزایای درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

  •  یک روش درمانی کم تهاجم است.
  •  نسبت به روش جراحی احتیاج به دوران نقاهت ندارد.
  • هیچ گونه برش و آسیبی به بدن وارد نمی‌شود.
  •  عوارض جانبی ندارد.
  • از نظر هزینه ها مقرون به صرفه تر است.
  • پس از آموزش می‌توانید در منزل تمرینات را انجام دهید. 

سایر راهکارهای موثر در درمان بی اختیاری ادرار

در کنار درمان فیزیوتراپی که پیشتر ذکر کردیم، تغییر سبک زندگی نیز می‌تواند در روند بهبودی موثر باشد. برخی از راهکارهای موثر در بهبود بی اختیاری ادرار عبارت است از:

  • اگر دچار اضافه وزن هستید وزن خود را کاهش دهید. با کاهش وزن میزان فشاری که به کف لگن وارد می‌شود نیز کاهش می‌یابد.
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر انتخاب کنید و روزانه 8 لیوان آب و مایعات بنوشید.
  • در صورتی که دچار سرفه‌ی مزمن هستید به دنبال راهکارهای درمان سرفه باشید. اولین قدم می‌تواند ترک کردن سیگار باشد.
  • قبل از بلند کردن اجسام سنگین، سرفه، عطسه و یا تغییر وضعیت ابتدا عضلات لگن کف را سفت نمائيد.
  •  در حین بارداری و پس از زایمان تمرینات مربوط به عضلات کف لگن را انجام دهید. 

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلاتی است که در افراد میانسال و کهنسال شیوع بسیاری دارد. دلایل متعددی منجر به بروز بی اختیاری ادرار می‌شود. این اختلال می‌تواند در زندگی اجتماعی و روابط شخص افراد منجر به ایجاد مشکلاتی شود. بنابراین لازم است در اولین فرصت درمان‌های مناسب را پیگیری نمایید. همان طور که در این مقاله اشاره شد فیزیوتراپی یکی از روش‌های ساده، کم هزینه و کم تهاجمی است که می تواند در برطرف شدن مشکل بی اختیاری ادرار موثر باشد. در صورتی که دچار مشکل بی اختیاری ادرار هستید پس از مشاوره با یک پزشک متخصص جهت دریافت تمرینات فیزیوتراپی به کلینیک‌های فیزیوتراپی مراجعه نمائید. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *