لوگو دکتر پرند عسگری
Search
Close this search box.
درمان افتادگی رحم

درمان افتادگی رحم با روشهای جراحی و غیرجراحی

درمان افتادگی رحم بسیار مهم است، زیرا در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به عوارض متعددی شود و بر کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد. همچنین افتادگی رحم می تواند به مثانه فشار وارد کند و منجر به نشت ادرار و بی اختیاری شود. البته گزینه های درمانی مختلفی برای کمک به مدیریت و اصلاح این وضعیت وجود دارد که ما در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

علت افتادگی رحم تضعیف عضلات کف لگن است که در نتیجه ی آن رحم به داخل کانال واژن می لغزد. عضلات کف لگن به دلایلی مثل زایمان، با افزایش سن و … ضعیف می‌شوند.

روشهای درمان افتادگی رحم

روشهای درمان افتادگی رحم

درمان به موقع فوری و موثر این بیماری بسیار مهم است، روشهای مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد :

1. جراحی

در مواردی که افتادگی رحم شدیدتر است، ممکن است پزشک روشهای جراحی را برای ترمیم عضلات کف لگن و رحم توصیه نماید. گزینه های مختلفی برای جراحی وجود دارد، که بسته به شدت افتادگی، سلامت و ترجیح فردی انتخاب می‌شوند.

جراحی اغلب برای موارد شدید افتادگی رحم توصیه می شود. انواع مختلفی از جراحی ها از جمله هیسترکتومی، تعلیق رحم و ترمیم کف لگن وجود دارد :

الف) هیسترکتومی

این روش جراحی در واقع برای برداشتن و حذف کامل رحم است. در مواردی که افتادگی رحم شدیدتر است، و یا این بیماری عوارض و علائم شدیدی ایجاد کرده، هیسترکتومی توصیه می‌شود. با برداشتن رحم می‌توان فشار روی کف لگن را کاهش داد و افتادگی را اصلاح کرد.

ب) روش تعلیق رحم

این جراحی شامل جابجایی و ایمن سازی رحم برای حمایت بهتر و جلوگیری از بیرون زدگی آن به داخل واژن است. انواع مختلفی از روش های تعلیق رحم مانند تثبیت رباط ساکروسپینوس یا تعلیق رباط رحمی خاجی وجود دارد که بسته به نیاز و شرایط خاص فرد قابل انجام است.

ج) جراحی ترمیم کف لگن

این جراحی بر ترمیم و تقویت عضلات و رباط های کف لگن انجام میشود، تا حمایت بهتری از رحم و ساختارهای اطراف آن داشته باشد.

هدف هر یک از این گزینه های جراحی، رفع افتادگی رحم با حمایت بهتر از رحم و ساختارهای اطراف آن است. انتخاب جراحی به عواملی مانند شدت پرولاپس، سلامت کلی و ترجیحات فردی بستگی دارد و مهم است که این گزینه ها را با یک پزشک در میان بگذارید.

2. ورزش درمان افتادگی رحم

تمرینات متعددی وجود دارد که می تواند به درمان افتادگی رحم کف لگن کمک کند. یک فیزیوتراپ یا پزشک می تواند راهنمایی هایی در مورد نحوه انجام صحیح و موثر این تمرینات ارائه دهد.

الف) ورزش کگل

ورزش کگل شامل انقباض و شل کردن عضلات کف لگن برای تقویت و حمایت از اندام های لگن است. این ورزش می توانند به بهبود کنترل مثانه و حمایت از رحم کمک کند. توصیه می شود، هر روز تمرینات کگل را انجام دهید، و به تدریج تعداد تکرارها و مدت زمان انقباضات افزایش دهید. همچنین انجام منظم تمرینات کگل برای مشاهده بهترین نتایج بسیار مهم است.

شایان ذکر است که تمرینات کگل ممکن است برای همه مناسب نباشد، بنابراین باید قبل از شروع یک تمرین ورزشی ، با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید، به خصوص اگر هر گونه بیماری یا نگرانی زمینه ای برای سلامتی دارید.

ب) ورزش پل

حالت پل یکی از ژست های یوگا است که شامل بلند کردن باسن از روی زمین در حالی که عضلات سرینی و کمر درگیر می شود، است. این تمرین به تقویت عضلات کف لگن کمک می کند.

ج) اسکات

اسکات به تقویت عضلات کف لگن و ران کمک می‌کند. این ورزش ضمن بهبود رحم از افتادگی آن نیز جلوگیری می کند.

د) تمرین عضلات کف لگن

این تمرین شامل تمرینات خاصی برای هدف قرار دادن و تقویت عضلات کف لگن، مانند انقباضات سریع و انقباضات پایدار است.

این تمرینات می تواند در بهبود علائم افتادگی رحم مفید باشد، اما مهم است که با پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت کنید تا مطمئن شوید که آنها را به درستی انجام می دهید و توصیه های شخصی را بر اساس شرایط خاص خود دریافت می کنید.

3. درمان‌های غیر جراحی

علاوه بر ورزش و جراحی روش های غیر جراحی نیز وجود دارند که با توجه به شرایط و میزان شدت این مشکل در افراد توسط پزشک متخصص و یا فیزیوتراپ پیشنهاد می شود.

الف) تحریک الکتریکی

این درمان شامل استفاده از دستگاهی برای رساندن تحریک الکتریکی به عضلات کف لگن، کمک به تقویت آنها است.

ب) پساری

در برخی موارد، پساری ممکن است به عنوان یک گزینه درمانی غیر جراحی برای افتادگی رحم توصیه شود. انواع مختلفی از پساری موجود است و نوع مناسب و تناسب آن توسط پزشک بر اساس نیازها و ترجیحات فردی تعیین می شود.

پساری وسیله ای است که برای حمایت از رحم و کمک به کاهش علائم افتادگی رحم در واژن مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که به آن اشاره کردیم انواع مختلفی از پساری وجود دارد. نوع پساری مورد استفاده و موثر برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و بسته به نیاز های خاص فرد و شدت افتادگی رحم بستگی دارد.

پزشک اندازه و شکل مناسب پساری برای هر فرد را انتخاب می کند. سپس پساری وارد واژن می شود و برای حمایت از رحم قرار می گیرد. پساری می تواند یک گزینه درمانی غیر جراحی موثر برای افتادگی رحم باشد، به ویژه برای زنانی که می خواهند از جراحی اجتناب کنند یا کاندیدای مناسبی برای جراحی نیستند.

ج) بیوفیدبک

این تکنیک می تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه ماهیچه های کف لگن را به درستی منقبض و شل کنند تا حمایت از رحم را بهبود بخشند.

د) استروژن درمانی

برای زنان یائسه، استروژن درمانی می تواند به بهبود استحکام و قابلیت ارتجاعی بافت های کف لگن کمک کند. این روش به درمان و افتادگی رحم و تقویت بافت های کف لگن کمک می کند.

ه) درمان افتادگی رحم با لیزر

لیزر درمانی یک گزینه درمانی کم تهاجمی است که از انرژی گرمایی برای افزایش ذتولید کلاژن و سفت کردن بافت‌های کانال واژن استفاده می‌کند.. درمان افتادگی رحم با لیزر معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بیهوشی عمومی ندارد. این یک روش نسبتاً سریع و بدون درد، با حداقل زمان توقف و عوارض کم است.

در حالی که لیزر درمانی می تواند برای برخی از افراد مبتلا به افتادگی رحم یک گزینه موثر باشد، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد.

نتیجه گیری

درمان افتادگی رحم بسته به شدت بیماری و نیازهای فردی بیمار متفاوت است. مهم است که با یک پزشک برای تعیین مناسب ترین رویکرد درمانی مشورت کنید. چه از طریق جراحی، ورزش یا روش های غیر جراحی، گزینه های موثری برای کمک به مدیریت و اصلاح افتادگی رحم وجود دارد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *