علت بزرگ شدن لبه های واژن

علت بزرگ شدن لبه های واژن چیست؟

بزرگ شدن لابیاها یا لب های واژن علت های بسیاری دارد. این مشکل می تواند با وضعیتی به نام هیپرتروفی لبی مرتبط باشد، و یا حتی می تواند مشکلی کاملا طبیعی باشد. لابیا در اندازه های مختلف وجود دارد و ممکن است نامتقارن باشند. اما اگر متوجه بزرگ شدن لابیاها و تغییر در فرم و ظاهر لابیا شدید لازم است با پزشک مشورت کنید. شرایط مرتبط با بزرگ شدن لابیا همیشه نیاز به درمان ندارد، اما اگر  همراه بزرگ شدن علائمی دارید، لازم است با پزشک در این مورد مشورت نمایید. در ادامه به بررسی علت بزرگ شدن لبه های واژن، علائم و راه های درمان آن می پردازیم :

لابیا چیست؟

لابیاها لبهای فرج یا واژن هستند. لب های بیرونی را لب های بزرگ و لب های داخلی را لب های کوچک می نامند. عملکرد لابیا محافظت از کلیتوریس و واژن در برابر ضربه است.

علت بزرگ شدن لبه های واژن

بزرگ شدن لبه های واژن

هیچ دلیل روشنی برای هیپرتروفی لبی یا همان بزرگ شدن لب های واژن وجود ندارد. برخلاف تصور برخی افراد، این شرایط ناشی از خودارضایی یا عفونت مقاربتی نیست! علل احتمالی هیپرتروفی لب عبارتند از:

• ژنتیک: برخی از افراد ژنتیکی با لبهای بزرگ یا متفاوت متولد می شوند.
  • تغییرات هورمونی: اندازه لابیاها ممکن است در دوران بلوغ تغییر کند.
  • بارداری و زایمان: لابیا می‌تواند در طول بارداری و زایمان منبسط شود و پس از آن کشیده یا شل باقی بماند.
  • پیری: تغییرات در طول زمان ممکن است به هیپرتروفی لبی منجر شود.
  • لباس تنگ: پوشیدن مکرر لباس‌های تنگ در برابر لابیا می‌تواند منجر به تغییراتی شود.
  • دوچرخه سواری: افرادی که مدت طولانی دوچرخه سواری می‌کنند، ممکن است دچار تغییر در اندازه لابیاها شوند.
  • نوسانات وزن: چربی و اضافی بدن باعث کشیدگی پوست می‌شود و می‌تواند باعث آسیب به رشته‌های کلاژن و الاستین در پوست شود. وقتی وزن کم می‌شود، بافت نمی‌تواند جمع شود.

علائم لابیای بزرگ

اکثر افراد مبتلا به هیپرتروفی لابیا هیچ علامت یا ناراحتی مرتبط با آن را تجربه نمی کنند. برخی دیگر ممکن است با برخی علائم کنار بیایند. هیپرتروفی لابیا اغلب فقط لب های کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند لب های بزرگ یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می تواند یک یا هر دو طرف را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است با لابیای بزرگتر به دنیا بیایید، یا با گذشت زمان رشد کنند.

علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• تحریک: اگر لابیا کوچک از لابیا بزرگ بیرون بزند، بافت اضافی ممکن است به راحتی توسط پدهای قاعدگی، لباس زیر، مایو، جوراب شلواری یا شلوارک تحریک شود. در برخی موارد، تنها فشار نشستن روی صندلی سخت ممکن است باعث تحریک لابیا و درد شود.
  • ناراحتی در حین ورزش یا رابطه جنسی: این ناراحتی در اثر اصطکاک با بافت های اضافی در حین فعالیت هایی از جمله دویدن، اسب سواری، دوچرخه سواری و رابطه جنسی ایجاد می شود.
  • مشکلات بهداشتی: لابیای بزرگتر ممکن است استفاده از تامپون یا فنجان قاعدگی را پیچیده کند. همچنین ممکن است تمیز کردن بین لب‌ها دشوار یا دردناک باشد.
  • عفونت های مکرر: مشکل در تمیز کردن اندام تناسلی خارجی ممکن است منجر به رشد مکرر باکتری و عفونت های قارچی شود.
  • خودآگاهی: اگر لب‌ها بزرگ باشند، ممکن است برجستگی قابل‌توجهی در لباس‌های تنگ مانند مایو و لباس‌های زیر ایجاد کند که باعث می‌شود برخی افراد احساس خودآگاهی کنند.

اندازه و شکل طبیعی ​​لابیا چقدر است؟

اندازه لابیا در هر فردی متفاوت است. یک مطالعه روی 200 زن که جراحی انجام نداده اند، نشان داد، که اندازه متوسط ​​لابیاها 19 میلی متر عرض و 35.5 میلی متر طول است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هیچ علامتی از هیپرتروفی لبی ندارید، لازم نیست برای درمان اقدام کنید. اما اگر هر یک از شرایط زیر را دارید، باید با پزشک مشورت کنید :

• علائمی دارید که بر زندگی شما تأثیر می گذارد.
  • مکررا دچار عفونت می‌شوید.
  • در مورد لابیای خود اضطراب یا احساسات منفی قابل توجهی دارید.
  • تورم لابیاهای کوچک در هنگام تحریک جنسی معمول است، اما اگر لابیای شما متورم شد و به اندازه طبیعی خود بازنگشت، با پزشک خود صحبت کنید.

برای این منظور پزشک معاینات لازم را انجام می‌دهد، در صورت لزوم درمان های مناسب را تجویز می کند.

درمان بزرگ شدن لبه های واژن

این مشکل یک بیماری محسوب نشده اما اگر باعث علائم تحریک و درد شده و یا فرد از شکل ظاهری لابیاها راضی نباشد، راهکارهایی برای رفع این مشکلات در نظر گرفته  شده است. برای این منظور از راهکارهای زیر استفاده می‌کنند:

• اندازه لابیا مینور را کاهش می دهند.
  • به از بین بردن علائم کمک می کنند.
  • به شما کمک می کند تا احساس بهتری نسبت به ظاهر لابیا داشته باشید.

جراحی درمان بزرگ شدن لابیا

جراحی برای درمان بزرگ شدن لابیا، لابیاپلاستی نام دارد. لابیاپلاستی یک عمل سرپایی است که معمولا توسط جراحان پلاستیک انجام می شود. آنها ممکن است بافت ها را با ابزارهای برش جراحی بردارند یا از روشی مبتنی بر حرارت به نام درمان فرکانس رادیویی (RF) استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر صفحه عمل لابیاپلاستی را مطالعه کنید.

چندین تکنیک جراحی در حال استفاده است:

• اپیتلیال سازی: این روش جراحی برای حداقل هایپرتروفی مناسب است، این روش شامل برداشتن مقدار کمی از بافت و حفظ کانتور کلی لابیا مینور است.
  • برش مستقیم: بافت ها به روشی مستقیم بریده می شوند. با این حال، رنگ، شکل و بافت طبیعی لب‌های کوچک از بین می‌رود، ممکن است یک اسکار قابل مشاهده باشد و نتیجه زیبایی عموماً ضعیف در نظر گرفته می‌شود.
  • برداشتن گوه: جراح یک گوه V شکل را از قسمت پایین لب‌های کوچک برمی‌دارد، سپس لبه‌ها را به هم می‌دوزد. این کار لبه طبیعی بافت ها را حفظ می کند و باعث ظاهر بهتر می شود.

لابیاپلاستی معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد و ممکن است با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود. معمولاً انتظار می‌رود که بهبودی حدود شش هفته طول بکشد.